Kreta

Heeej igen !!!

Nu är jag hemma igen och kan skriva i min kära blogg.
Ska jag berätta om hela kreta resan ? Jag kan göra de men kasnke inte får med allt men de mesta i alla fall. De började mitt i natten. Mamma väckte mig kl 1.00. Jag masade mig upp ur sängen satte på mig kläder åt några rostade mackor fast jag inte ens var hungrig. Sen tittade vi så vi verkligen hade packat med allt. Så började färden mot arlanda. Jag försökte sova de gick ju som sagt var inte så bra. När jag nästan har öyckats somna så säger pappan: hallå där bak är du vaken ? när de passar som minst att säga så. Jaja plötsligt så var vi i Uppsala och då var de dags att börja titta efter nån skylt där de stog nåt och sen efter nå skyltar där de stog Måby parkering. Tillslut stog vi på en parekring och yrade mitt i natten. Men men plötsligt var vi på en buss som tog oss till arlanda. Väl framme på arlanda yrade vi lite men tillslut stog  vi i en kö till inchekningen. Då plötsligt ser vi min faster och hennes man komma gående. Å nej tänkte vi nu gäller de att dom inte ser oss. För de har skulle ju bli en överraskning för faster mannen. Han visst inget de var de bara min faster som gjorde. Men de gick bra dom såg oss inte som tur var. Men dom går iväg sen kommer dom till baka och står också i inchecknings kön fast längre bak. Bara dom inte ser oss nu tänker vi. Men nejdå de går bra även denna gång. Men sen när vi har checkat in och ska gå till pass kontrollen så är de bra nära att dom ser oss. Pappa säger på med huvan nu Frida och titta inte på dom och som tur var ser dom oss inte nu heller. Genom pass kontrollen allt går bra och vi är inne i gaten. Vi går långt bak förbi toaletterna och typ gömmer oss lite vi ser om kommer gående och sätter sig. Då smyger vi oss bakom fasters man och pappa säger Hej fyller du 60 ? och gissa om han blev förvånad. De var så roligt haha. Sen satt vi där med dom och väntade på att vi skulle få gå på flyget. De var så tråkigt. Men efter en tid fick vi i alla fall gå på. De var så coolt vi gick genom nån lång rör tunnel så var vi inne i flygplanet sen. Vi satte oss jag fick fönster platsen. Sen såplötsligt börjar planet att rulla. De var så coolt när vi började åka uppåt och åkte genom molnen och rätt var de är så är vi ovanför molnen. De var fett cooolt. Vi fick mat på flyget också. Tre rätters middag när klpckan var typ halv tio på morgonen. De är väl inte normlat eller ? Jag ver ju inte speciellt hungrig men åt lite ändå. Inte var de så gott heller nån peppar biff med klyft potatis. Vi åkte länge till slut blev de tråkigt men då lättade molnen och under oss såg man grkland. De var coolt också. Sen eftrer grekland kom havet och sen lilla Kreta ön. Vi landade. Gick ur flugplanet och möttes av värmen så härligt. Vi fick åka buss några meter in dit vi skulle hämta väskorna. Våra väskor kom såklart sist. Sen åkte vi mer buss i cirka 40 minuter. Vi åkte till hotellet. De var coolt där för de växte jätte stora kaktusar och allt såg så annorlunda ut. Vi kon till hotellt och fick vårat rum. Eller de va en lägenhet men men. Vi hade havsutsikt. De var fint. Först så packade vi väl upp oss lite i lägenheten. Sen gick vi upp på den så kallade staden. De var massa massa folk. Nästan bara turister eftersom vi var på ett ritkigt turist ställe. Nästan alla var nog svenskar eller norska men de fanns nog en och annan finne också. Vi försökte leta rätt på nån sorts mat affär. Vi hittade till slut något litet som väl skulle före ställa mat affär. Efter de gick vi till hotellet och å världens godaste yoghurt. Yoghurten är mycket godare i Grekland än i Sverige. Sen gick vi ner till havet och badade. Just den dan var vågorna jätte stora cirka 2 höga. De var röd flagg så man inte fick bada men vi gjorde de ändå. MAn kunde inte gå ut långt alls i vattnet för då blev man ut sugen av vågorna. Men de var kul att bara sitta upp på stranden och bli upp spolad av en våg. Sen på kvällen gick vi ut och åt men faster och mannen.

Nästa dag var de bara sol och bad som gällde. Jag badade lite i poolen. Men där var så kallt så de var mycket roligare att bada i havet för där var de riktigt varmt och skönt. Lördagen var de inte så fint väder men vi låg vid poolen ändå. JAg låg och läste mest hela tiden. Jag har läst fyra bra böcker på denna resa. Dom hetter Inga livstecken, Dansar Elias ? nej !, Min typ brorsa och Tillsammans andra boken. VEt inte vilken som var bäst dom var bra allihop. På söndag var de inte heller så fint väder så vi åkte en liten tur med ett litet tåg. Det var något turisterna kunde roa sig med. Vi fick åka upp i bergen. Det var jätte fin utsikt. Först stannade vi vid någon grotta som var typ en kyrka det var ganska så coolt. Sen fick vi stanna vid världens äldsta oliv träd. De sa att det var 3000 år gammalt och de såg verkligen gammalt ut. Hela krtea var full i oliver. Efter de fick vi stanna på något mysko ställe där de hängde ner en massa målade pumpor. De vuxna fick smaka något som kallades Raki. det var kretas national dryck eller något sånt. Det var visst väldigt äckligt de där raki. Sen Måndag, Tisdag, Onsdag var de jätte fint väder så vi hyrde solstolar vid havet. Havet var super salt och de var inte kul och få de i munnen eller i ögonen då sved de som bara den.

Sen igår (torsdag) åkte vi hem. De var jätte tråkigt att vänta på flyget. Flygplatsen var jätte liten och alla stolar som fanns var upptagna för de var jätte mycket folk där just då så man fick sitta på golvet. Tillslut kom i alla fall flyget. Vi fick mat på vägen hem också. Grekiska kött bullar de var inte speciellt goda men jag åt ändå för jag var så hungrig. Sen när vi var framme och skulle hämta våra väskor så kom dom nästan först. De var jätte skönt för man längtade vrekligen efter att få sättt oss i bilen och åka hem. Vi åkte nån minibuss till den där parkeringen och satte oss i bilen och åkte hemmåt.

Det har varit en jätte bra resa och de bästa var de stora vågorna och att det var varmt och de allra allra värsta var att man inte fick slänga papper i toaletten utan de skulle i en papperskorg bredvid. Och de bäst med att komma hem igen var att få sova i sin egna mjuka säng. De var den resan de. Ha de bra tills jag skriver nästa gång !!


Kommentarer
Postat av: olle

lyllo dej som va i grek men seriöst märkte du inte att ni satte er på bussen?? O.o coolt

2008-09-26 @ 23:57:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0